Arkiv

Mars 2021

Hej alla kära grannar!

Här kommer lite allmän information och uppdateringar 🙂

Inga nya parkeringsdekaler

Styrelsen håller på att arbeta med att få fram ett nytt avtal till parkeringen nere vid Sunnanväg.

Till dess att detta gjort kommer inga nya P-dekaler eller liknande att behövas där nere. Om du skulle upptäcka att någon står felparkerad på din parkering så är det till Aimo Park man ringer, 0771-969006.

Felanmälan finns tillgängligt på nätet

Många av oss har haft svårt att felanmäla via Bredablicks telefonnummer. Vi vill därför tipsa om att man även kan göra felanmälan via deras hemsida på https://bredablickgruppen.se/forvaltning/felanmalan/.

Då slipper man vänta i telefonkö.Vi vill samtidigt be er att fortsätta höra av er till oss med tid och datum, om ni inte kommer fram via telefonnumret.

Trivselreglerna uppdateras

Vi har uppdaterat trivselreglerna för att tydliggöra att man vid stora och långvariga renoveringar ska informera sina grannar, till exempel via lappar i trapphuset.

Vi hoppas att detta ska medföra att man som granne kan få en överblick på hur lång tid en renovering kan tänkas ta.

Trivselreglerna kommer att hängas upp i varje trapphus.

Preliminärt datum för årsstämman är den 27/5

Vi har bokat in årsstämman till den 27/5, men detta kan komma att ändras av flera olika anledningar.

I dagsläget vet vi inte riktigt hur den ska genomföras, men vi hoppas ha en bra lösning färdig till dess. Kanske kan den genomföras utomhus, som förra året.

Information om detta kommer att finnas i varje trapphus.

Utökad tidsgräns till den 5/4 för att inkomma med motioner

Inför årsstämman kan du som bostadsrättsägare inkomma med förslag på förändringar och satsningar som du vill se att bostadsrättsföreningen genomför.

Detta kallas för att inkomma med en motion.I år har vi beslutat att förlänga tiden man kan inkomma med motioner till den 5/4, så vi hoppas på att få många spännande och intressanta förslag!

Information om detta kommer också att finnas i varje trapphus.

Ta hand om er!

Utvecklingsarbete – Bredablick

Hej alla kära grannar!

Bredablick har nu varit vår förvaltare i ca 45 dagar.

Det tillkommer alltid problem och frustration i början av organisationsförändringar, men det är skillnad på såna problem, och problem som handlar om systemfel och liknande.

För att råda bot på dessa problem innan de verkligen fastnar, skulle vi därför vilja uppmana er alla att skicka in era synpunkter, positiva och negativa till info@solglittret.se. Detta inlägg finns också på Facebook där ni såklart får skriva i kommentarsfältet, men tänk på att det snabbt kan bli ett träsk av negativitet här på sociala medier.

Vi kommer sedan använda dessa synpunkter i vårt pågående utvecklingsarbete med Bredablick.

Några punkter som redan har kommit upp är,

*** Svårigheter att få tag på Bredablick,

– inga direktnummer,

– kommer inte fram i växeln,

*** Is- och snöröjning,

– särskilt på innergården,

*** Fastighetsskötaren,

– kompetens,

Vi får såklart ha tålamod med att det kommer att ta tid innan allt flyter på som det gjorde med HSB Skåne efter alla år, men det innebär inte att man inte får ha synpunkter!

Tack för hjälpen! Tillsammans gör vi det bästa av situationen!

Byte av förvaltare – Från HSB Skåne till Bredablick

Från och med 1:a januari 2021 kommer all förvaltning som tidigare sköttes av HSB Skåne att skötas av Bredablick. För mer information, se här.

Januari 2021

Byte till LED-lampor i tvättstugor och innergård

Hej alla!

Från och med imorgon, 22/2-21, kommer det att påbörjas ett arbete med att byta alla ljuskällor i tvättstugorna och innergården till LED-lampor.

Arbetet förväntas ta två till tre dagar och ska inte påverka själva tvättutrustningen, men det kan alltså vara mörkt i tvättrummen under tiden de arbetar med detta.

Hör av er om ni har några frågor! 🙂

Varning för halka på innergården

Var uppmärksamma på att det periodvis är riktigt ordentligt halt på stora delar av innergården!

December 2020

Störande ljud från bland annat renoveringar då många arbetar hemifrån – Vad kan vi göra?

Just nu arbetar många hemifrån på grund av den rådande pandemin. Det är därför extra viktigt att visa hänsyn till varandra. Många har rapporterat att deras arbete eller studier störs mycket av konstanta renoveringar.

Trivselreglerna reglerar när renoveringar får genomföras i fastigheterna, dessa säger att de inte får ske före kl. 8:00 och efter kl. 19:00 på vardagar, samt aldrig på söndagar. Utöver detta är det tyvärr inte så mycket man kan göra, annat än att diskutera med den det gäller.

I övrigt gäller att man alltid i första hand ska prata med personen som är ansvarig för störningarna, men i de fall detta inte ger resultat kan man sedan vända sig till styrelsen och förvaltaren, se mer här.

Fortsatta problem med skadade fönster efter fasadputsning – Vad händer?

Många boende har rapporterat att deras fönster har skadats i och med fasadputsningen som gjordes i våras. Troligen har lite material från putsen hamnat och stelnat på fönster, dessa är sedan svåra att få bort.

Det har rapporterats att ett effektivt sätt att få bort smutsen är att använda ett rakblad, till exempel ett som används för att skrapa rent keramiska spishällar.

Styrelsen vill gärna ha in information om hur många som är drabbade, så problemet kan utvärderas i sin helhet, vi ber er därför att skicka ett mejl till info@solglittret.se, ifall ni har samma problem.

Problem med värmen – Vad händer?

Många i föreningen har rapporterat in kalla lägenheter och element.

Troligen beror problemet på gammal utrustning. Styrelsen har därför påbörjat arbetet med att planera inför att rusta upp värmeanläggningarna i fastigheterna.

De åtgärder som har gjorts är att värmen på det vatten som skickas till oss och utgör grunden i uppvärmningen har höjts rejält, samt att förvaltaren och Svanholms har fått i uppdrag att titta närmare på problemet.

Om du fortfarande inte har varmt i din lägenhet, kontakta gärna oss på info@solglittret.se, så vi kan ge informationen vidare!