Här samlas de frågor och svar som kommer till styrelsen på olika sätt, till exempel via Facebookgruppen, som mejl till info@solglittret.se eller som frågor och feedback från boende.
För att underlätta ditt sökande efter svar har de flesta webbläsare inbyggda sökfunktioner, vanligt på datorer är till exempel Ctrl+F, medan du på mobiltelefoner kan behöva navigera i en meny eller två för att hitta funktionen.
A
Andrahandsuthyrning |
Fråga: Får jag hyra ut min lägenhet i andra hand?
Svar: Ja, du kan hyra ut din lägenhet i andra hand, men du måste ha tillstånd av styrelsen till detta, läs mer här.
Autogiro |
Fråga: Kan jag betala hyran/avgiften med autogiro?
Svar: Ja, klicka här för att hämta blankett för anmälan,
eller kontakta Bredablick via telefon 010-177 59 00, eller via info@bblick.se.
Avier för avgift och/eller hyra |
Fråga: Jag har inte fått mina avier för avgift och/eller hyra, vad gör jag?
Svar: Felanmäl till Bredablick. Du kan också ansöka om att få dina avier skickade elektroniskt till din mejl här.
B
Badrum |
Fråga: Jag vill renovera mitt badrum, finns det något särskilt jag behöver tänka på?
Svar: Ja, se nedan under rubriken ”Renovering”.
Fråga: Jag har ett U-format rör i badrummet, detta är ett element, får jag stänga av det?
Svar: Nej, detta element får i dagsläget inte stängas av, då det för de flesta är den enda värmekällan i badrummet.
Dessa U-rör är dock kopplade till vårt tappvatten, det vill säga det vatten vi får ut genom kranen, vilket inte är godkänt enligt de nya branschreglerna, då detta i värsta fall riskerar att bli en grogrund till sjukdomar.
Risken är att om vattnet i U-röret står stilla, till exempel om du är bortrest under en längre tid, och vattnet av någon anledning inte är tillräckligt varmt kan bakterier, till exempel legionella, växa där.
När du sedan kommer hem och sätter på kranen kan det då i värsta fall vara just dessa bakterier som färdas från U-röret till kranen och sedan in i dricksvattnet. Denna risk är väldigt väldigt låg eftersom vi håller en hög temperatur i vårt vatten, men den finns. Du kan läsa mer här.
Det är av denna anledning dessa rör kommer att tas bort när vi arbetar med att förnya tappvattnet i fastigheterna.
Balkong |
Fråga: Hur mycket får jag belasta min balkong?
Svar: Det är svårt att säga exakt hur mycket en balkong orkar med utan att veta hur det gick till när den byggdes från början.
En tumregel är att du inte ska belasta balkongen med en totalvikt på mer än 150 kg/kvm.
Så, om din balkong är 1m x 3m, ska totalvikten inte överskrida ((1 x 3) x 150 =) 450 kg. Om din balkong istället är 2m x 5m, ska totalvikten inte överskrida ((2 x 5) x 150 =) 1500 kg.
Fråga: Kommer balkong och balkongdörr att renoveras eller förnyas?
Svar: Ja, detta arbete ingår i underhållet vi som förening gör för att hålla våra fastigheter fungerande, rena och fräscha.
När, är dock en helt annan fråga. I dagsläget, särskilt med tanke på alla ökade omkostnader, måste vi prioritera noga vilka saker vi ska börja med, och vad som kan vänta, och i dagsläget vet vi inte när balkonger och balkongdörrar kommer att ses över.
Det innebär dock inte att du inte ska felanmäla eventuella fel, det gör du precis som vanligt!
Barnvagnsrum |
Fråga: Finns det rum till barnvagnar och hur får jag tillgång dit?
Svar: Ja, det finns barnvagnsrum i nästan varje trapphus, kontakta styrelsen för att få tillgång dit via din tagg.
Bomnyckel, vägbom |
Fråga: Var får jag tag på bomnyckel/nyckel till vägbommen så att jag kan köra fram till porten?
Svar: Du öppnar bommen med din lägenhetsnyckel, läs mer här.
C
Cykelkällare |
Fråga: Finns det någon plats att förvara sin cykel och hur får jag tillgång dit?
Svar: Ja, det finns cykelkällare i höghusen 6H och 6P. Kontakta styrelsen för att få tillgång dit via din vanliga tagg.
D
Digital-tv |
Fråga: Nu när tv-utbudet blir helt digitalt, den 8 september 2021, får jag automatiskt en tv-box själv?
Svar: Nej, du måste själv stå för kostnaden av en eventuell tv-box, om du behöver detta.
Dörrar |
Fråga: Finns det planer på att byta alla dörrar till säkerhetsdörrar?
Svar: Nej, inte i dagsläget. Vi är medvetna om att många dörrar är mycket gamla, men att byta ytterdörr till alla 252 lägenheter skulle kosta runt 3 000 000 kr, vilket är pengar som vi i dagsläget måste lägga på annat underhåll.
Fråga: Måste jag spara innerdörrar som jag har tagit bort från lägenheten?
Svar: Nej, så länge du äger din lägenhet, det vill säga är en bostadsrättsinnehavare, så får du göra som du vill med dörrarna i din lägenhet. Du måste alltid ha en fungerande ytterdörr, av flera olika skäl.
Det kan dock vara bra att spara på dörrarna, om du har tänkt sälja lägenheten i framtiden.
Fråga: Står föreningen för en ny ytterdörr, om min har gått sönder?
Svar: Ja, föreningen ansvarar för alla boendes ytterdörrar.
Dock kommer det i första hand utredas om dörren går att reparera, men om den bedöms att inte vara funktionsduglig kommer föreningen stå för en ny dörr.
Detta kommer dock att vara en helt vanlig ytterdörr, ingen säkerhetsdörr. Vill du som boende passa på att samtidigt uppgradera till en säkerhetsdörr får du själv stå för mellanskillnaden.
E
El |
Fråga: Finns det planer på att införa gemensam el?
Svar: Ja, det är definitivt ett mål som vi arbetar mot.
I dagsläget kommer vi att beställa en energiutredning som i sin tur kommer att ge oss svar på vilka föreningens största el-tjuvar är, och därigenom också vad vi bör investera i först.
Det finns många fördelar med gemensam el, läs mer här. En nackdel är att du som boende inte längre har möjlighet att själv bestämma fritt vilket elbolag du vill använda, det tecknas istället av föreningen i sin helhet.
Fråga: Får jag själv som glad amatör arbeta med eller förändra hur el dras och fungerar i min lägenhet?
Svar: Nej, det är skitfarligt!
Använda alltid ackrediterade professionella elektriker för allt arbete som är mer avancerat än att byta en propp eller glödlampa, läs mer här.
Fråga: Kan vi ha solceller på något sätt, i framtiden?
Svar: Nja… det är svårt att säga på rak arm, men styrelsen håller på att undersöka bland annat om taken skulle klara av vikten av solceller, så vi vet förhoppningsvis mer snart.
Fråga: Vilken el-fas finns i lägenheterna?
Svar: Generellt sett är det 1-fas i lägenheterna. Det kan dock vara så att tidigare boende har dragit ny el, så var försiktig när du köper nya vitvaror, särskilt spis, då många moderna vitvaror kräver högre el-fas än 1-fas.
Ett sätt att ta reda på din el-fas utan att anlita elektriker är att titta på baksidan av spisen, då många spisar specificerar vilken fas som krävs. Har du en spis som kräver 1-fas, då är också troligen 1-fas det maximala du kan installera, utan att dra ny el.
Att dra in ny el, till exempel 3-fas, kan vara väldigt dyrt, tyvärr.
F
Felanmälan |
Fråga: Vart vänder jag mig för felanmälan?
Svar: Felanmälan görs till förvaltaren, Bredablick. Du kan göra din felanmälan dygnet runt via telefon 010-177 59 00, eller via hemsidan här. Det går också bra att ställa frågor via info@bblick.se.
Det enda som Bredablick inte hanterar är garage, nycklar, taggar, porttelefonens register och tillgång till barnvagnsrum och cykelkällare!
Så om du behöver uppdatera vad som står i porttelefonens register, önskar beställa nya eller fler nycklar eller taggar, eller om du är intresserad av att få tillgång till barnvagnsrum eller cykelkällare, hör av dig till oss i styrelsen via info@solglittret.se.
Fönsterventiler |
Fråga: Hur fungerar de långsmala ventilerna som ofta sitter ovanför fönstren i lägenheten?
Svar: De långsmala fönsterventilerna är en del av den obligatoriska ventilationen i fastigheterna och får därför aldrig täppas igen eller stängas helt!
När OVK, obligatorisk ventilationskontroll, genomförs kommer de bland annat kontrollera att dessa ventiler är öppna och fungerar som de ska.
I övrigt har ventilen ett antal lägen som du kan ställa in den i, vanligtvis genom att justera spakarna på sidan. Detta bestämmer hur mycket luft som kommer in i lägenheten utifrån. Det kan finnas andra typer av ventiler som ställs in på andra sätt.
G
Grillning |
Fråga: Får jag grilla på min balkong?
Svar: Ja, men endast med elgrill. Gasol- eller kolgrill är förbjudet att använda på balkong på grund av brandrisken.
Tänk på att du fortfarande ansvarar för att inte störa dina grannar, vilket i detta fall kan hända genom matos och liknande. Så, grilla med måtta.
Det finns också en gemensam grill på innergården som alla får använda. Ta bara med ett eget grillgaller.
Grovsopor |
Fråga: Var lämnar jag grovsopor?
Svar: För brännbara grovsopor finns en container, där finns även kärl för lysrör, lampor och elmaterial, läs mer här.
Grovsopor i övrigt, som renoveringsavfall, miljöfarligt avfall och liknande, tar varje bostadsägare hand om själv. Det kan lämnas på återvinningscentralerna på Gunnesbo och Gastelyckan, läs mer här.
I
Information |
Fråga: Hur hittar jag information om föreningen?
Svar: Information om föreningen och hur den fungerar finns framförallt här, på hemsidan.
Kontaktinformation och viss annan information finns på anslagstavlor i trapphusen.
Information om vad som händer i föreningen publiceras i Facebookgruppen, samt här på hemsidan.
Viktig information lämnas alltid till varje lägenhet i form av pappersutskick.
Internet |
Fråga: Vad finns det för olika operatörer för internet att välja mellan, har vi tillgång till fiber och Lunds stadsnät?
Svar: Nej, föreningen är hittills inte kopplad till Lunds stadsnät via fiber, detta är dock något som vi vill få igenom så fort som möjligt.
Våra fastigheter är så kallade ”Com Hem-hus”, numera Tele2, och detta begränsar vilka operatörer vi kan välja mellan, läs mer här.
K
Källare och förråd |
Fråga: Behöver jag ha uppsikt över mitt förråd då och då?
Svar: Ja, det är viktigt att du kontinuerligt går in i ditt förråd då och då, för att kontrollera dess status, till exempel att det inte finns någon onormal fukt, vattenläcka, eller annat som kan vara viktigt för föreningen att veta i dess underhållsarbete med fastigheterna.
Fråga: Får jag förändra i mitt förråd, till exempel genom att plocka ner monterade hyllor, och liknande?
Svar: Ja, du får själv ändra fritt i ditt förråd, om du håller dig till ditt område och inte förstör för andra.
Observera att källaren i vissa av husen räknas som skyddsrum och att det därför kan finnas saker som tillhör skyddsrummets funktion i ditt förråd, till exempel ett uttag till ett sandfilter. Dessa får inte monteras ner eller på annat sätt förändras eller förstöras.
Vidare ska ett skyddsrum kunna ställas i ordning inom två dygn, och det innebär att du är skyldig att planera ditt skyddsrum utifrån detta, läs mer här.
Fråga: Får jag ställa saker i trapphuset eller i källaren?
Svar: Nej, du får bara förvara saker på platser som är gjorda för detta, till exempel i ditt förråd. För barnvagnar finns barnvagnsrum i varje trapphus och det finns också rum för cyklar i cykelkällarna, kontakta styrelsen för mer information.
Att förvara eller ställa saker i trapphus eller i källargångar är framför allt en brandrisk, men det kan också försvåra för människor med rörelsehinder som kanske behöver använda rullator eller annat hjälpmedel för att ta sig fram.
Fråga: Kan andra aktörer behöva tillgång till mitt förråd?
Svar: Ja, om vi till exempel misstänker att det finns en vattenläcka i eller runt ditt förråd behöver förvaltare och andra experter få tillgång till ditt förråd för att utreda detta.
Med det sagt kommer ingen i första, andra eller tredje taget att gå in i ditt förråd utan din vetskap, vi försöker alltid få tag på ägaren till förrådet på alla möjliga sätt först. Skulle det ändå bli så att vi inte får tag på ägaren rådgör vi med förvaltarens jurister, för att se vad nästa steg ska bli.
Källardörrarna |
Fråga: Har jag blivit inlåst i källaren, hur öppnas dörren?
Svar: Dörrarna öppnas med din tagg, men det är på andra hållet det kan bli fel.
Vi har fått samtal av boende som meddelar att de är inlåsta i källare eller tvättstugor och inte kan komma ut.
I samtliga fall har detta handlat om ett missförstånd.
De flesta dörrar öppnas med en knapp som sitter bredvid dörren. Denna knapp styr magneten som håller dörren stängd och genom att trycka på knappen stängs magneten av och dörren går att öppna.
Det händer dock att du ibland måste hålla inne knappen samtidigt som du öppnar dörren.
Andra dörrar har ingen låsknapp och dessa öppnas helt enkelt genom att du drar ner handtaget, som på en vanlig olåst dörr. Vissa boende har blivit oroliga då de vrider på låsknäppen men inget händer. Denna låsknäpp har ingen funktion, det är bara till att använda handtaget.
Fråga: Vad händer om strömmen går, om det blir elavbrott, när jag är i källaren, är jag då inlåst?
Svar: Nej, du kan aldrig bli inlåst i källaren.
Låsen som håller källardörrarna stängda är elektromagnetiska lås, vilket innebär att om låset inte aktivt har tillgång till ström så slås den magnetiska kraften av, och du kan då öppna dörren som vanligt.
Detta är precis vad som händer när du trycker på låsknappen bredvid källardörren, då bryts kopplingen mellan strömkällan och elektromagneten och dörren är därför inte längre låst.
Köksfläkt |
Fråga: Får jag montera en köksfläkt?
Svar: Nej, köksfläkt får inte anslutas till ventilationsnätet. Använd istället till exempel kolfilterfläkt eller en spiskåpa.
Anledningen till detta är att det bara finns en kanal i ventilationsnätet, så en köksfläkt hade helt enkelt blåst ut oset och doften från en lägenhet och in i alla andra lägenheter kopplade till samma kanal.
L
Lokal/samlingslokal |
Fråga: Finns det någon fest- eller samlingslokal?
Svar: Ja, föreningen har en samingslokal i källaren i låghuset under 6G, läs mer här.
N
Namnbyte |
Fråga: Jag har behov av att få namnet som står på entrétavlan bytt, vad gör jag?
Svar: Gör en felanmälan, till exempel på nätet här, och skriv att du vill byta namnet som står i listan.
Nycklar |
Fråga: Jag skulle behöva fler nycklar, går det att lösa?
Svar: Ja, du skickar ett mejl till info@solglittret.se, läs mer här.
Fråga: Kan jag själv få en nyckelkopia gjord?
Svar: Nej, det kan du inte. Eller, det ska du inte kunna. Nycklarna som används i Brf Solglittret är kopieringsskyddade och det är endast företaget CERTEGO som tillåts skapa kopior eller tillverka nya nycklar.
Om du mot all förmodan ändå lyckas få en av Brf Solglittrets nycklar kopierade genom någon annan än CERTEGO, bör du anmäla detta till CERTEGO, läs mer här.
Fråga: Vad gör jag om jag blir utelåst?
Svar: Se rubriken ”Utelåst” nedan för mer information.
Nyinflyttad |
Fråga: Finns det någon samlad information till mig som nyinflyttad om saker som kan vara bra att veta?
Svar: Ja, styrelsen eftersträvar att träffa alla nyinflyttade och vi brukar då ge ut en välkomstmapp som innehåller information som kan vara bra att veta när man är nyinflyttad. Om du inte är hemma när vi knackar på försöker vi lägga mappen i din brevlåda.
Vi brukar också erbjuda att visa hur bokningssystemet till tvättstugorna fungerar och hur sophantering sköts.
Om du trots detta inte har fått någon välkomstmapp, eller vill ha hjälp med eller en demonstration av något, vänligen kontakta oss via info@solglittret.se, så fixar vi det.
Välkommen hit! 🙂
Fråga: Hur fungerar tvättstugan och hur bokar jag en tvättid, och var slänger jag skräp?
Svar: För frågor om tvätt och bokning, se rubriken ”Tvättstugor” nedan, och för information om avfalls- och sophantering, se rubriken ”Sopor” nedan.
Fråga: Jag är nyinflyttad, byts mitt namn på tavlan i trapphuset automatiskt?
Svar: Nej, du behöver göra en felanmälan till förvaltaren för att få ditt namn uppdaterat.
Fråga: Registret i porttelefonen stämmer inte, vad gör jag?
Svar: Kontakta föreningen via info@solglittret.se och meddela hur du vill få det ändrat, läs mer här.
Fråga: Ungefär hur lång tid tar det för att en ny medlem ska godkännas i föreningen?
Svar: Efter att försäljningen har gått igenom och vi har fått alla papper från förvaltaren tar det ungefär en vecka innan du är godkänd och medlem i föreningen.
O
Organisationsnummer |
Fråga: Vilket är föreningens organisationsnummer?
Svar: Föreningens organisationsnummer är 769616 6177.
OVK – Obligatorisk ventilationskontroll |
Fråga: Vad innebär OVK och behöver jag göra något speciellt?
Svar: Ja, du behöver möjliggöra att kontrollanterna får tillgång till din lägenhet, antingen genom att vara hemma eller genom att göra din nyckel tillgänglig på något sätt.
OVK står för obligatorisk ventilationskontroll och är en lagstadgad form av kvalitetskontroll som görs regelbundet. Föreningen hyr då in ett företag som besöker varje lägenhet och kontrollerar att ventilationen fungerar som den ska.
Innan detta sker informerar föreningen alltid om detta via utskick och information på Facebookgruppen och hemsidan.
P
Parkering och garage |
Fråga: Finns det fler parkeringar för besökare att ställa sig på, än de som finns längs Sunnanväg?
Svar: Ja, det finns parkeringsplatser här och där, men det brukar finnas gott om platser på parkeringen vid Östanväg 3, här.
Fråga: Finns det parkeringsplats att hyra?
Svar: Ja, parkeringsplatser utomhus och inomhus finns att hyra, läs mer här.
Fråga: Kan jag köpa en fjärrkontroll till garageporten?
Svar: Ja, kontakta styrelsen via info@solglittret.se.
Observera att väntan på fjärrkontroll kan bli lång, läs mer här.
Fråga: Min P-dekal går ut 1/3-21, behöver jag göra något?
Svar: Nej, du behöver ingen särskild dekal eller parkeringslapp längre.
Fråga: Någon har ställt sig på min parkeringsplats, vad gör jag?
Svar: Kontakta Europark, eller APCOA som de verkar heta nu, på 08-556 306 70, det är de som sedan ska hjälpa dig vidare, läs mer här.
Fråga: Vem betalar tillbaka den depositionsavgift jag betalade in till HSB Skåne, till exempel för nyckel eller fjärrkontroll till parkeringshuset?
Svar: Det gör föreningen, kontakta oss via info@solglittret.se och bifoga kvitto eller något annat bevis, så skickar vi depositionsavgiften till dig.
Fråga: Vem ansvarar för garaget/parkeringshuset, vem kontaktar jag när det uppstår problem där?
Svar: HSB Skåne äger garaget/parkeringshuset och vår förening hyr mellanvåningen av dem. På grund av detta är det ibland svårt att veta vem man ska vända sig till, om det uppstår problem kring parkering.
Tumregeln är att om problemet har med själva fastigheten att göra, alltså själva garaget/parkeringshuset, då är det till HSB Skåne du ska vända dig. Detta kan handla om att garageporten inte öppnar som den ska, att en dörr inte går att låsa upp, eller om du behöver anmäla skadegörelse eller liknande.
Om det istället handlar om problem kring administration, då är det förvaltaren Bredablick du vänder dig till i första hand, och till föreningen i andra hand. Detta kan handla om att du har fakturerats fel eller vill byta parkeringsplats med någon annan.
Partytält |
Fråga: Finns det ett partytält att hyra?
Svar: Nja… Dessvärre är tältet inte i så bra skick, men du får gärna försöka ändå. Vi tar inte betalat för det i dess nuvarande skick, men vi rekommenderar att du samtidigt bokar lokalen, så att du har ett alternativ om tältet inte skulle fungera alls, läs mer här.
Föreningen har också ett party…tak? men det är just det, endast ett tak, vilket kanske inte alltid hjälper så mycket…
Portar |
Fråga: När låses portarna?
Svar: I och med att vi har installerat nya portar och porttelefoni kommer alla portar alltid att vara låsta.
Fråga: Vad gäller för de nya portarna, hur kommer jag in?
Svar: De nya portarna öppnas via tagg. Om du saknar tagg, mejla styrelsen via info@solglittret.se.
Fråga: Kan jag fortfarande öppna portarna med min lägenhetsnyckel?
Svar: Ja, men, när portsystemet och porttelefonin fungerar som det ska kommer alla portar att få nya lås, det kommer då att bara vara möjligt att öppna portarna via tagg.
Vi kommer att meddela i god tid innan denna förändring sker.
Porttelefoni |
Fråga: Hur släpper jag in gäster, kan jag göra det utan att gå ner till porten?
Svar: Ja, om dina gäster använder porttelefonen blir du uppringd på det nummer du har listat. När du sedan har svarat trycker du på ”5” på din telefon, så öppnas dörren automatiskt.
Fråga: Porttelefonen fungerar inte, vad är det som händer?
Svar: Det absolut vanligaste felet vi har stött på i dagsläget är att den boende som ska bli uppringd av porttelefonen har blockerat numret. Troligen har man sett ett okänt nummer ringa, och har då tryckt att mobilen ska blockera detta, och då fungerar inte porttelefonin.
Det enklaste du kan göra för att kontrollera detta är att själv använda din porttelefon för att ringa upp din mobil. Om signalen inte når fram kan du har råkat blockera numret.
Det bästa du kan göra är att spara porttelefonen i din mobil, så att du kan se att det är den som ringer.
Med det sagt har vi fortfarande problem med porttelefonin och vi ber därför alla att alltid felanmäla om något med porttelefonin inte fungerar, så att vi kan samla in data och presentera detta för installatören.
Fråga: Registret i porttelefonen stämmer inte, vad gör jag?
Svar: Kontakta föreningen via info@solglittret.se och meddela hur du vill få det ändrat, läs mer här.
Påverka |
Fråga: Kan jag som boende påverka hur föreningen sköts och lägga fram förslag på förändringar, inköp, eller liknande?
Svar: Ja, det kan du, om du äger en bostadsrätt i Brf Solglittret.
Du har då rösträtt i årsstämman och rätt att lägga fram förslag, eller motioner som det heter, läs mer här. Du kan också ställa upp som kandidat till bostadsrättsföreningens styrelse! Skicka då en intresseanmälan till oss via valberedning@solglittret.se eller info@solglittret.se.
R
Renovering |
Fråga: Finns det asbest i husen?
Svar: Ja, det finns asbest i fastigheterna och i lägenheterna, men det är inte känt exakt var. Utgå därför istället alltid utifrån att det kan finnas asbest i allt, till exempel, golvlim, golvmattor, golvplattor, kakelfogar, kakelfix, ventilationskanaler, rörkrökar/böjar, pluggar, fogar, med flera. Läs mer här.
Fråga: Jag ska renovera mitt badrum, finns det något jag behöver veta?
Svar: Ja, det finns det.
Styrelsen håller på att revidera informationen kring renovering överlag, så mer information kommer, men om din golvbrunn inte har bytts tidigare, och därför är väldigt gammal, kan föreningen hjälpa dig med kostnaden för att byta golvbrunn. Kontakta styrelsen för mer information.
Observera!
I samband med arbetet med tappvattnet kommer entreprenören även att erbjuda vissa renoveringsmöjligheter, mer information om detta kommer!
Fråga: Mina grannar borrar på kvällar och helger, får man det?
Svar: Nej, det finns Trivselregler att följa, för att alla ska ha det bra.
I dessa står att alla boende ska undvika störande renovering såsom borrning, spikande, golvläggning med mera, under tider då huset bör vara lugnt, det vill säga efter kl. 19:00 på vardagar och lördagar och undvika störande renovering helt på söndagar. Läs Trivselreglerna här.
Ritningar |
Fråga: Är det möjligt att få tag på ritningar för lägenheterna?
Svar: Ja, ritningarna finns på Lunds kommuns hemsida här, men det kan vara lite krångligt att hitta sin egen lägenhet.
Rökning |
Fråga: Finns det möjlighet att förbjuda rökning på balkongerna?
Svar: Nej, det finns flera domar som säger att detta inte går. Läs mer här.
S
Sopor |
Fråga: Jag skulle behöva en plastinsats till matavfallet i mitt kök. Hur får jag tag på den?
Svar: Felanmäl hos Bredablick, så fixar fastighetsskötaren en till dig.
Fråga: Vart slänger jag avfall?
Svar: Det finns vid containern en ny sopstation där både hushållsavfall och återvinning slängs. Dvs restavfall, matavfall, glas, papper etc. Batterier slängs i avsedd holk innevid container. Vid containern finns med kärl för lampor, lysrör och elapparater. Påsar till matavfall finns också här. Läs mer här.
Störningar |
Fråga: Jag blir störd av en granne, vad kan jag göra?
Svar: Det är alltid bäst att först försöka prata med personen i fråga. Om det inte fungerar så är det bra att upprätta en störningslista där du skriver ner vad som stör och när det sker.
Nästa steg är sen att kontakta styrelsen, läs mer här.
T
Tvättstugor |
Fråga: Hur bokar jag tid till tvätt?
Svar: Det är nu möjligt att boka tvättid på internet, klicka här! Det finns också möjlighet att boka tvättid via bokningstavlan vid varje tvättstuga. Du använder då din tagg för att logga in och boka, läs mer här.
Fråga: Jag kommer inte in i tvättstugan för att hämta mina kläder, vad gör jag nu?
Svar: Kontakta fastighetsskötaren via en felanmälan så släpps du in, läs mer här.
Fråga: Kan jag boka tvättid via internet?
Svar: Ja, det är nu möjligt här!
Ditt användarnamn är ditt lägenhetsnummer och lösenordet är 12345, om det inte har ändrats av en tidigare boende, läs mer här.
Om du inte har fått tillgång till användarnamn och lösenord, kan du fortfarande boka tid via bokningstavlan i tvättstugorna. Du använder då din tagg för att logga in.
Fråga: Min tagg har gått sönder/försvunnit/rymt, hur gör jag för att få en ny?
Svar: Kontakta oss i styrelsen via info@solglittret.se.
Fråga: När jag kom ner till min tid i tvättstugan var det riktigt skitigt från den som hade haft tvättstugan innan mig, vad gör jag?
Svar: Kontakta gärna styrelsen och skicka oss bilder, tid och datum, så kan vi via det nya bokningssystemet gå in och kolla vem som hade tiden innan dig, och skicka en påminnelse om vilka regler som gäller avseende städning.
Observera dock att vi alla har olika mått för vad vi tycker är och inte är skitigt. Tvättstugorna är som rum svåra att hålla rena, då det är många människor som använder dem, vädret påverkar, det blir lätt mycket damm, och så vidare.
Med det sagt är själva utrustningen lätt att göra rent, det handlar ofta bara om att tömma filter, öppna luckor och torka av ytor.
Fråga: Var hittar jag tvättstugorna?
Svar: Det finns fyra moderna tvättstugor i fastigheten, alla belägna i källarplanet, läs mer här.
U
Utelåst |
Fråga: Vart vänder jag mig om jag har låst mig ute?
Svar: Om du har låst sig ute får du själv tillkalla låssmed och stå för kostnaden. Det kan därför vara bra att ha en extranyckel hos någon pålitlig granne eller bekant för att slippa detta. Det finns ingen huvudnyckel som går till alla lägenhetsdörrar.
Om du har glömt din tagg och inte kommer in genom porten kan du ringa en granne via porttelefonen och be om att bli insläppt.
V
Vatten |
Fråga: Jag ska renovera och behöver få vattnet avstängt, hur gör jag?
Svar: Kontakta Bredablick och boka en tid med fastighetsskötaren, så får du hjälp.
Du eller din entreprenör får aldrig själv stänga av vattnet till fastigheten, utan att först ha pratat med förvaltaren!
Tänk på att annonsera en avstängning till dina grannar som också drabbas, till exempel genom en lapp i trapphuset.
Fråga: Var hittar jag information om vattenavstängning?
Svar: Vanligtvis brukar sådan information i första hand sättas upp i trappen som berörs, men du kan alltid kolla på VA Syds hemsida, om det rör sig om större störningar, läs mer här.
Värme |
Fråga: När sätts värmen i lägenheten på?
Svar: Värmen sätts på den 15 september. Om du märker att dina element är kalla kan de behöva luftas, eller på annat sätt servas. Kontakta fastighetsskötaren via en felanmälan, läs mer här.
Å
Årsstämma |
Fråga: Vad är årsstämman och vad händer på den?
Svar: Årsstämman är ett möte där alla röstberättigade medlemmar i Brf Solglittret möts för att rösta fram en ny styrelse, gå igenom bostadsrättsföreningens ekonomiska situation och årets redovisning, rösta på motioner, med mera, läs mer här.
Ö
Överlåtelse |
Fråga: Kan jag själv sälja min lägenhet?
Svar: Ja, men vanligtvis överlåts bostadsrätter med hjälp av mäklare. För den som vill, är det möjligt att själv sälja sin lägenhet, läs mer här.
Annan fråga?
Har du en annan fråga? Mejla oss!