FAQ

Här samlas de frågor och svar som kommer till styrelsen på olika sätt, till exempel via Facebookgruppen.

Andrahandsuthyrning

Fråga: Får jag hyra ut min lägenhet i andra hand?
Svar: Ja, du kan hyra ut din lägenhet i andra hand, men du måste ha tillstånd av styrelsen till detta, läs mer här.

Autogiro

Fråga: Kan jag betala hyran/avgiften med autogiro?
Svar: Ja, klicka här för att hämta blankett för anmälan,
eller kontakta Bredablick via telefon 010-177 59 00, eller via info@bblick.se.

Avgifter och hyror

Fråga: Jag har inte fått mina avier för avgift eller hyra, vad gör jag?
Svar: Felanmäl till Bredablick. Du kan också ansöka om att få dina avier elektroniskt till din mejl här.

Balkong

Fråga: Hur mycket får jag belasta min balkong?
Svar: Det är svårt att säga exakt hur mycket en balkong orkar med, utan att veta hur det gick till när den byggdes från början.

En tumregel är att man inte ska belasta balkongen med en totalvikt på mer än 150 kg/kvm.

Så, om din balkong är 1m x 3m, ska totalvikten inte överskrida ((1 x 3) x 150 =) 450 kg. Om din balkong istället är 2m x 5m, ska totalvikten inte överskrida ((2 x 5) x 150 =) 1500 kg.

Bomnyckel

Fråga: Var får jag tag på bomnyckel så att jag kan köra fram till porten?
Svar: Du öppnar bommen med din lägenhetsnyckel, läs mer här.

Digital-tv

Fråga: Nu när tv-utbudet blir helt digitalt, den 8 september, får jag automatiskt en tv-box själv?
Svar: Nej, du måste själv stå för kostnaden av en eventuell tv-box, om du behöver detta, läs mer här.

El

Fråga: Vilken el-fas finns i lägenheterna?
Svar: Generellt sett är det 1-fas i lägenheterna. Det kan dock vara så att tidigare boende har dragit ny el, så var försiktig när du köper nya vitvaror, särskilt spis, då många moderna vitvaror kräver högre el-fas än 1-fas.

Ett sätt att ta reda på din el-fas utan att anlita elektriker är att titta på baksidan av spisen, då många spisar specificerar vilken fas som krävs. Har du en spis som kräver 1-fas, då är också troligen 1-fas det maximala du kan installera, utan att dra ny el.

Att dra in ny el, till exempel 3-fas, kan vara väldigt dyrt, tyvärr.

Felanmälan

Fråga: Vart vänder jag mig för felanmälan?
Svar: Felanmälan görs till förvaltaren, Bredablick. Du kan göra din felanmälan, dygnet runt via telefon 010-177 59 00, eller via hemsidan här. Det går också bra att ställa frågor via info@bblick.se.

Fönsterventiler

Fråga: Hur fungerar de långsmala ventilerna som ofta sitter ovanför fönstren i lägenheten?
Svar: De långsmala fönsterventilerna är en del av den obligatoriska ventilationen i fastigheterna och får därför aldrig täppas igen eller stängas helt!

När OVK, obligatorisk ventilationskontroll, genomförs kommer de bland annat kontrollera att dessa ventiler är öppna och fungerar som de ska.

I övrigt har ventilen ett antal lägen som man kan ställa in den i, vanligtvis genom att justera spakarna på sidan, detta bestämmer hur mycket luft som kommer in i lägenheten utifrån. Det kan finnas andra typer av ventiler som ställs in på andra sätt.

Förråd

Fråga: Får jag förändra i mitt förråd, till exempel genom att plocka ner monterade hyllor, och liknande?
Svar: Ja, du får själv ändra fritt i ditt förråd, om du håller dig till ditt område och inte förstör för andra.

Observera att källaren i vissa av husen räknas som skyddsrum och att det därför kan finnas saker som tillhör skyddsrummets funktion i ditt förråd, till exempel ett uttag till ett sandfilter. Dessa får inte monteras ner eller på annat sätt förändras eller förstöras.

Vidare ska ett skyddsrum kunna ställas i ordning inom två dygn, och det innebär att du är skyldig att planera ditt skyddsrum utifrån detta, läs mer här.

Grillning

Fråga: Får man grilla på sin balkong?
Svar: Ja, men endast med elgrill. Gasol- eller kolgrill är förbjudet att använda på balkong på grund av brandrisken.

Tänk på att du fortfarande ansvarar för att inte störa dina grannar, vilket i detta fall kan hända genom matos och liknande. Så, grilla med måtta.

Det finns också en gemensam grill på innergården som alla får använda. Ta bara med ett eget grillgaller.

Grovsopor

Fråga: Var lämnar jag grovsopor?
Svar: För brännbara grovsopor finns en container. Det finns även ett soprum för lysrör, lampor och elmateriel, läs mer här.

Grovsopor i övrigt, renoveringsavfall, och liknande, tar varje bostadsägare hand om själv. Det kan lämnas på sopstationerna på Gunnesbo och Gastelyckan.

Information

Fråga: Hur hittar jag information om föreningen?
Svar: Information om föreningen och hur den fungerar finns framförallt här, på hemsidan.

Kontaktinformation och viss annan information finns på anslagstavlor i trapphusen.

Information om vad som händer i föreningen publiceras i Facebookgruppen, samt här på hemsidan.

Viktig information lämnas alltid till varje lägenhet.

Innerdörrar

Fråga: Måste jag spara innerdörrar som jag har tagit bort från lägenheten?
Svar: Nej, så länge du äger din lägenhet, det vill säga är en bostadsrättsinnehavare, så får du göra som du vill med dörrarna i din lägenhet. Du måste dock ha en fungerande ytterdörr, av flera olika skäl.

Det kan dock vara bra att spara på dörrarna, om man har tänkt sälja lägenheten i framtiden.

Köksfläkt

Fråga: Får jag montera köksfläkt?
Svar: Nej, köksfläkt får inte anslutas till ventilationsnätet. Använd istället till exempel kolfilterfläkt eller en spiskåpa.

Lokal

Fråga: Finns det någon fest- eller samlingslokal?
Svar: Ja, föreningen har en lokal, i källaren i låghusen under 6O, läs mer här.

Organisationsnummer

Fråga: Vilket är föreningens organisationsnummer?
Svar: Föreningens organisationsnummer är 769616 6177.

Parkering och garage

Fråga: Finns det parkeringsplats att hyra?
Svar: Ja, parkeringsplatser utomhus och inomhus finns att hyra, läs mer här.

Fråga: Någon har ställt sig på min parkeringsplats, vad gör jag?
Svar: Kontakta Aimo Park, det är de som sedan ska hjälpa dig vidare, läs mer här.

Fråga: Min P-dekal går ut 1/3-21, behöver jag göra något?
Svar: Nej, parkeringsbolaget är informerade om att de nya P-dekalerna är sena. De nya kommer att skickas från förvaltaren Bredablick så fort allt är färdigt.

Fråga: Vem betalar tillbaka den depositionsavgift jag betalade in till HSB Skåne, till exempel för nyckel eller fjärrkontroll till parkeringshuset?
Svar: Det gör föreningen, kontakta oss på info@solglittret.se och bifoga kvitto eller något annat bevis, så skickar vi depositionsavgiften till dig.

Partytält

Fråga: Finns det ett partytält att hyra?
Svar: Nja… Dessvärre är tältet inte i så bra skick, men du får gärna försöka ändå. Vi tar inte betalat för det i dess nuvarande skick, men vi rekommenderar att du samtidigt bokar lokalen, så att du har ett alternativ om tältet inte skulle fungera alls, läs mer här.

Portar

Fråga: När låses portarna?
Svar: Information om detta finns på informationstavlan i varje trappuppgång, det är kl. 19:00 från november till mars och kl. 21:00 från april till oktober.

Påverka

Fråga: Kan jag som boende påverka hur föreningen sköts och lägga fram förslag på förändringar, inköp, eller liknande?
Svar: Ja, det kan du, om du äger en bostadsrätt i Brf Solglittret. Du har då rösträtt i årsstämman och rätt att lägga fram förslag, eller motioner som det heter, läs mer här.

Renovering

Fråga: Finns det asbest i husen?
Svar: Ja, det finns asbest i fastigheten och i lägenheterna, men det är inte känt exakt var. Utgå istället alltid utifrån att det kan finnas asbest, i till exempel, golvlim, golvmattor, golvplattor, kakelfogar, kakelfix, ventilationskanaler, rörkrökar, pluggar, fogar, med flera. Läs mer här.

Fråga: Jag ska renovera mitt badrum, finns det något jag behöver veta?
Svar: Ja, det finns det. Styrelsen håller på att revidera informationen kring renovering överlag, så mer information kommer, men om din golvbrunn inte har bytts tidigare, och därför är väldigt gammal, kan föreningen hjälpa dig med kostnaden för att byta golvbrunn. Kontakta styrelsen för mer information.

Fråga: Mina grannar borrar på kvällar och helger, får man det?
Svar: Nej, det finns Trivselregler att följa, för att alla ska ha det bra. I dessa står att man ska undvika störande renovering såsom borrning, spikande, golvläggning med mera, under tider då huset bör vara lugnt, det vill säga efter kl. 19:00 på vardagar och lördagar och undvika störande renovering helt på söndagar. Läs Trivselreglerna här.

Rökning

Fråga: Finns det möjlighet att förbjuda rökning på balkongerna?
Svar: Nej, det finns flera domar som säger att detta inte går. Läs mer här.

Solceller

Fråga: Kan vi ha solceller på något sätt, i framtiden?
Svar: Svårt att säga på rak arm, men styrelsen håller på att undersöka om taken skulle klara av vikten av solceller, så vi vet förhoppningsvis mer snart.

Sopor

Fråga: Jag skulle behöva en plastinsats till matavfallet i mitt kök. Hur får jag tag på den?
Svar: Felanmäl hos Bredablick, så fixar fastighetsskötaren en till dig.

Fråga: Vart slänger jag avfall?
Svar: Det finns två soprum där allt hushållsavfall slängs. Det finns också miljörum för glas, papper, batterier, med mera, samt en container och ett rum för lampor, lysrör och elapparater. Läs mer här.

Tvättstugor

Fråga: Hur bokar jag tid till tvätt?
Svar: Det finns ett elektroniskt bokningssystem vid varje tvättstuga. Du använder din tagg för att boka, läs mer här.

Fråga: Jag kommer inte in i tvättstugan för att hämta mina kläder, vad gör jag nu?
Svar: Kontakta fastighetsskötaren via en felanmälan så släpps du in, läs mer här.

Fråga: Kan jag boka tvättid via internet?
Svar: Nej, bokningssystemet är inte kopplat till nätet, bokning sker istället vid själva tvättstugan.

Fråga: Var hittar jag tvättstugorna?
Svar: Det finns fyra moderna tvättstugor i fastigheten, alla belägna i källarplanet, läs mer här.

Utelåst

Fråga: Vart vänder jag mig om jag har låst mig ute?
Svar: Om man har låst sig ute får man själv tillkalla låssmed och stå för kostnaden. Det kan därför vara bra att ha en extranyckel hos någon pålitlig granne eller bekant för att slippa detta. Ingen i styrelsen öppnar en dörr med huvudnyckel.

Vatten

Fråga: Var hittar jag information om vattenavstängning?
Svar: Vanligtvis brukar sådan information i första hand sättas upp i trappen som berörs, men du kan alltid kolla på VA Syds hemsida, om det rör sig om större störningar, läs mer här.

Värme

Fråga: När sätts värmen på i lägenheterna?
Svar: Värmen sätts på den 15 september. Om du märker att dina element är kalla, kan de behöva luftas, eller på annat sätt servas. Kontakta fastighetsskötaren via en felanmälan, läs mer här.

Överlåtelse

Fråga: Kan jag själv sälja min lägenhet?
Svar: Vanligtvis överlåts bostadsrätter med hjälp av mäklare. För den som vill, är det möjligt att själv sälja sin lägenhet, läs mer här.

Annan fråga?

Har du en annan fråga? Mejla oss!