Portar, nycklar, taggar och porttelefon

Portsystem

Föreningen har nyligen installerat och monterat ett nytt portsystem.

Portarna är nu alltid låsta och boende använder tagg för att öppna portar och andra dörrar. Lägenhetsnyckeln ska på sikt endast användas till lägenhetsdörren, och till vägbommen.

Nycklar

De allra flesta som bor här på Brf Solglittret har en enda typ av nyckel som passar både till lägenhetens lås, och till porten, sophuset, vägbommen och något till. I vissa fall, till exempel om man själv har valt att byta dörren in till lägenheten, kan man ha två olika typer av nycklar, den nya som går till ens nya dörr och den gamla som går till allt annat.

På sikt är det tänkt att den enda nyckeln du som boende ska behöva är din egen lägenhetsnyckel (som också öppnar vägbommen), allt annat ska gå genom tagg.

Om man har tappat en nyckel, eller vill beställa fler nycklar, skickar man ett mejl till info@solglittret.se, och skriver där vilken nyckel som ska ersättas (nyckelnumret ser oftast ut så här, 79XXNN) eller hur många nycklar man önskar.

Nyckel beställs sedan från CERTEGO och kostar ca 250 kr. Det kan ta lite tid innan nyckeln är färdigställd, tyvärr.

Om du har tappat en nyckel innebär det att den såklart fortfarande kan användas i ditt lås, till skillnad från taggar som vi kan göra obrukbara när som helst. Du bedömer därför själv om du dessutom behöver byta låsets cylinder. Detta kostar ca 3000 kr och innebär att det även beställs helt nya nycklar, då de gamla nycklarna inte längre kommer att fungera till din lägenhetsdörr.

Taggar

Alla boende får automatiskt tre taggar i samband med inflyttning.

Om man vill beställa fler taggar skickar man ett mejl till info@solglittret.se, och skriver där hur många taggar man önskar.

Detta ska även göras om man har tappat en tagg, eller om en tagg av någon anledning inte fungerar längre. Uppge då namn, lägenhetsnummer och vilken färg taggen har/hade.

Varje ny tagg kostar 50 kr och alla taggar har samma behörighet, det vill säga att varje tagg öppnar alla dörrar man har tillgång till.

Om man önskar tillgång till barnvagnsrum eller cykelrum skickar man också ett mejl till info@solglittret.se och uppger sin önskan i det mejlet, så uppdaterar vi behörigheterna i taggsystemet.

Porttelefon

Det nya systemet använder sig av porttelefon.

För att registrera ditt namn och nummer i porttelefonen kontaktar du föreningen via info@solglittret.se.

Formatet kommer att se ut så här, ”Efternamn, Förnamnets-första-bokstav”. Så, om du skickar in att du heter ”Albert Einstein”, hade det stått ”Einstein, A” i porttelefonens lista. Det går också bra att endast registrera ett efternamn.

Det telefonnummer du kopplar till namnet kommer inte att skrivas ut någonstans där personen som använder porttelefonen kan läsa det, det lagras bara i en databas som ingen annan har tillgång till.

När någon använder sig av porttelefonen för att ringa dig, kommer porttelefonen att ringa upp det angivna numret. Det är därför viktigt att du själv sparar numret, så att du vet att det är porttelefonen som ringer.

I dagsläget har de allra flesta som har felanmält att porttelefonen inte fungerar råkat blockera porttelefonens nummer, så var därför noga med att kolla detta, om problem uppstår.

När du har svarat på uppringningen kan du trycka på ”5” på din mobil, då öppnas porten automatiskt.

Vi ber er att alltid felanmäla alla problem som ni har med portarna och porttelefonerna, så att vi sedan kan föra detta vidare till installatören.