Trivselregler

För att boendet, och samhället i stort, ska fungera, behövs hänsyn, respekt och förståelse.

De flesta klagomål som kommer in till styrelsen eller förvaltaren handlar om störande ljud, på olika sätt.

För att alla ska veta vad som gäller har föreningen därför Trivselregler som ska följas, du hittar dem här, och för den engelska versionen klickar du här.

För att allt ska fungera krävs även att vi hjälps åt med andra saker, till exempel genom att vi gör rent och snyggt efter oss, tar hand om våra gemensamma lokaler, ytor och funktioner, samt att vi alla hjälps åt och anmäler fel och brister, så att de blir åtgärdade.

I slutändan kommer kostnaden för slarv, stök och förstörelse alltid att landa på oss som bor här på Brf Solglittret, genom ökade kostnader, avgifter och/eller hyror.

Prata med dina grannar

Grundrådet är – prata med dina grannar, oavsett om du känner dig störd eller känner att du kommer att störa.

Det är lättare att överse med störningar om man vet vad de beror på, hur länge de varar och om man har förtroende för sina grannar.

Långvariga Störningar

Alla har någon gång behov av att göra något som kan störa grannarna. Men ibland kan det gå över styr och då kan det vara bra att föra en störningslista. Den hittar du här.

Nästa steg – kontakta styrelsen

Om det inte hjälper att prata med grannen kan du kontakta oss i styrelsen. Skriv upp datum, veckodag, klockslag och hur länge störningen pågår. Är du osäker på hur du gör mejla styrelsen.

För att styrelsen ska kunna agera krävs någon form av bevisning, till exempel att någon hört eller sett något. En anonym anmälan räcker därför inte, och styrelsen kommer inte att ta upp ärendet om det endast finns anonyma tillsägningar.

Dörrmatta i trapphuset

Styrelsen har beslutat att det är tillåtet att ha en dörrmatta utanför lägenhetsdörren.